Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.


Úvod » Magnetky Sestav si svůj svět » Magnetka č. 882 150 let železnice v Nymburce


        

Magnetka č. 882 150 let železnice v Nymburce

 

Číslo produktu: 000882
Kraj - Česká republika: Středočeský kraj
Kategorie: Výroční a příležitostné
naše cena:
40 Kč ( Nejsme plátci DPH )

do košíku:
  ks  
Österreichische Nordwestbahn (ÖNWB) vybudovala v druhé polovině 19. století jednu z nejfrekventovanějších železničních tratí v dnešní době, která spojuje Polabí a Prahu. Část železnice mezi Kolínem a Nymburkem tvořila v minulosti součást Rakouské severozápadní dráhy. 
V roce 1868 byla vydána koncese na 90 let k výstavbě Rakouské severozápadní dráhy a jejímu provozování. Koncese byla vydána pro korporaci knížete Thurn-Taxise, hraběte Salm-Reifferscheida, bankéřů Ludvíka z Haberu a Bedřicha Schwarze. Trasa představovala ve své době nejkratší spojení mezi Vídní a Berlínem a vedla přes Znojmo, Čáslav, Kutnou Horu, Kolín, Nymburk, Ústí nad Labem a Děčín.  Část z Nymburka do Kolína byla uvedena otevřena v roce 1870 jako součást tzv. základní sítě Severozápadní dráhy a v roce 2020 slavíme tedy 150 let od jejího zprovoznění.
Vznik železnice měl pro Nymburk velký význam, jelikož se stal vedle Kolína nejvýznamnějším železničním uzlem ve středním Polabí. Bylo zde vybudováno nádraží podle návrhu arch. Schlimpa. Společnost ÖNWB  si v Nymburce vystavěla výtopnu, dílny a kolonii pro drážní zaměstnance a začal zde tedy trend urbanismu - pracovní příležitosti, životní standard, životní prostředí, občanská vybavenost v jednom místě. Po zavedení železnice do Nymburka se během čtyřiceti let ztrojnásobil počet obyvatel města a zdvojnásobil se počet domů. V roce 1909 byla Rakouská severozápadní dráha zestátněna a majetek připadl Císařsko-královským státním drahám. Důležitost železniční trati mezi Kolínem a Nymburkem však zůstala dodnes zachována.